Pengenalan
Apabila
membicarakan tentang seni, masyarakat umumnya lebih tertarik dengan seni
yang lebih popular seperti seni muzik mahupun seni lakonan. Ini
bertitik tolak daripada pendedahan yang meluas diterima bagi kedua-dua
cabang seni tersebut. Lantaran itu, seni muzik dan seni lakonan ini
mempunyai impak yang bukan sedikit ke atas khalayak di negara ini.
Nama-nama kecil dan besar yang menguasainya begitu mudah bermain di
bibir masyarakat, baik anak kecil, mahupun golongan yang lebih tua.
Namun begitu,
apabila memperkatakan tentang seni visual, ianya seakan jauh terpinggir.
Walaupun sebenarnya ia telah wujud lebih awal di kalangan masyarakat,
kita masih merasakannya sebagai suatu cabang seni yang duduknya pada
kelas kedua. Hanya golongan tertentu sahaja yang bener-benar menghayati
seni visual dalam erti kata penghayatan estetika selayaknya.
Walaupun
kewujudan seni visual adalah seusia dengan peradaban manusia, namun
masyarakat di Malaysia masih memandang sinis akan kepentingannya di
dalam membentuk nilai-nilai kemanusiaan dan budaya bangsa. Bermula
dengan lebih dikenali sebagai Seni Lukis dan Pertukangan/ Pekerjaan
Tangan di era sebelum merdeka sehinggalah beralih kepada Seni Visual
sejak kebelakangan ini, namun martabatnya masih diletakkan pada tempat
yang sama.
Lantaran itu,
sejajar dengan hasrat untuk membentuk warga negara yang tahu menghargai
budaya, mempunyai nilai-nilai norma kemasyarakatan yang luhur
berpaksikan kepada Rukun Negara, maka perubahan demi perubahan dilakukan
ke atas kurikulum pendidikan negara. Perubahan ini merangkumi pelbagai
mata pelajaran di sekolah merangkumi peringkat rendah persekolahan
sehinggalah ke peringkat tertinggi. Perubahan ini turut merangkumi mata
pelajaran Pendidikan Seni yang dikira akan dapat mengangkat martabat
seni visual khasnya ke suatu kedudukan yang lebih baik.
Di samping itu,
ia juga menjadi serampang dua mata sebagai uasaha membentuk minda baru
masyarakat Malaysia, tidak sekadar memandang seni dari sudut estetikanya
sahaja malahan mampu mengangkat darjat dan peranan seni visual di dalam
pembentukan ketamadunan negara.
i) Definisi Seni
Apa sebenarnya
yang dinamai ‘ seni ’ itu sendiri? Terlalu banyak kupasan dan
pendefinisian mengenai seni, baik melalui tokoh-tokoh sejagat mahupun
tokoh seni tempatan. Baik kupasan berlandaskan estetika semata-mata
mahupun pengertian seni yang dapat dikutip melalui kacamata agama. Ini
melambangkan betapa luasnya kesenian itu sendiri lantaran manusia yang
normal secara totalnya amat senang dengan sesuatu yang mempunyai
nilai-nilai dan unsur seni.
Mengikut Kamus
Dewan Edisi baru, seni didefinisikan sebagai karya ( sajak, lukisan,
muzik dan lain-lain ) yang diciptakan dengan bakat, kebolehan mencipta
sesuatu yang indah. Secara tidak langsung mengakui bahawa untuk
menghasilkan sesuatu produk seni, bakat, kebolehan dan penghayatan serta
pemahaman yang jitu amat penting. Kebolehan adalah sesuatu yang mampu
dipelajari dan dibentuk manakala bakat pula adalah sesuatu yang berdiri
dengan sendiri hasil daripada kurniaan Ilahi. Kedua-dua ini saling
berkait rapat di dalam menghasilkan sesuatu produk seni yang mempunyai
nilai estetika yang tinggi.
Dipandang
daripada sudut agama, Imam Muslim melalui penulisan kitabnya, Kitab Al-
Iman, menjelaskan tentang kesenangan estetik dan konsep keindahan
sebagai pertemuan antara seseorang yang mempunyai pengetahuan terhadap
mesej atau objek yang ditemui. Dalam erti kata lain, Muslim menjelaskan
seni itu sebagai suatu bentuk ilmu ( pengetahuan ) di mana seseorang
yang mempunyai ilmu ataupun pengetahuan seni tersebut akan mencipta
serta melahirkan manifestasi pemikiran dan perasaannya terhadap sesuatu
objek yang dihayatinya melalui karya-karya seni, ataupun
setidak-tidaknya akan menghargai keindahan objek serta karya tersebut,
sekiranya tidak mampu menghasilkan karya seni. Ini adalah kerana seni
itu sendiri mempunyai pertalian erat di antara penggiat dan khalayak
seni itu sendiri.
Menurut Herbert
Read ( buku, The Meaning of Arts ) seni adalah penghasilan rupa bentuk
yang menimbulkan keceriaan, keseronokan dan kesenangan estetik ( Art is
Expression ).
Kesenangan
estetik di sini adalah merujuk kepada konsep kesenangan yang terhasil
kesan oleh penghayatan terhadap keindahan seni visual. Kepuasan,
kenikmatan, kesukaan dan kegembiraan juga termasuk di dalam kesenangan
ini.
Kesimpulannya,
biar dari sudut pandangan mana sekalipun, seni merupakan sesuatu yang
berkait rapat dengan estetika dan keindahan. Keindahan yang mampu
memukau dan mempersonakan mata dan hati yang menghayatinya dengan
segenap pancaindera yang ada.
ii) Definisi Pendidikan
Pendidikan
menurut Plato, seorang filosofis Yunani, ialah mengasuh jasmani dan
rohani seseorang agar dapat sampai ke satu tahap keindahan dan
kesempurnaan yang paling tinggi. Secara jelasnya, pendidikan adalah
suatu usaha membentuk kesempurnaan dan keindahan di dalam diri individu.
Pengertian ini adalah sejajar dengan apa yang diungkapkan oleh salah
seorang lagi filosofis Yunani iaitu.
Aristotle di mana
beliau mengungkapkan pendidikan sebagai satu usaha untuk menyediakan
akal-fikiran untuk diisikan dengan ilmu pengetahuan, sebagaimana
menyiapkan tanah untuk diisikan dengan tanam-tanaman.
Berdasarkan Kamus
Dewan, pendidikan berasal daripada kata dasar didik yang membawa
pengertian memelihara dan memberi latihan berupa ajaran ataupun pimpinan
mengenai akhlak dan kecerdasan fikiran. Pendidikan pula membawa maksud
proses mengubah sikap dan tata laku seseorang dalam usaha mematangkan
individu tersebut. Secara jelasnya, pendidikan bolehlah ditakrifkan
sebagai proses penyemaian ilmu secara berterusan kepada seseorang.
Oleh kerana
luasnya konsep pendidikan itu disamping pertalian intimnya dengan ilmu,
para cendikiawan seringkali memberi pendefinisian tentang pendidikan
berdasarkan cabang ilmu masing-masing bagi memberikan kefahaman yang
lebih jelas. Umpamanya, di dalam Islam sendiri, konsep ilmu terbahagi
kepada dua, iaitu ilmu akhirat ( ukhrawi ) dan ilmu keduniaan ( duniawi
). Bertitik-tolak daripada kefahaman tersebut, Abdul Halim el-Muhammady
mentakrifkan pendidikan daripada kacamata Pendidikan Islam sebagai suatu
proses mendidik dan melatih akal, jasmani, rohani dan emosi manusia
berasaskan sumber wahyu, Quran dan Sunnah, pengalaman salaf al-soleh
serta ilmuwan muktabar dengan matlamatnya bagi melahirkan insan yang
soleh.
Manakala penganut
aliran Fungsionalisme melihat individu tidak penting dalam menentukan
apa yang sesuai untuk dirinya. Pendidikan bagi mereka bukanlah untuk
membentuk potensi dan kebolehan individu bagi dirinya tetapi untuk
keperluan komuniti dan masyarakatnya. Ini adalah lantaran masyarakatlah
yang menentukan baik dan buruknya sesuatu perkara.
Salah seorang
penganut aliran ini, Durkheim ( 1956 ) umpamanya mendefinisikan
pendidikan sebagai penerapan pengaruh generasi dewasa kepada mereka yang
memasuki era baru dalam kehidupan sosial. Mereka yang dididik adalah
dikehendaki mempelajari dan mempraktikkan nilai-nilai keperluan
sebagaimana yang dikehendaki oleh generasi yang lebih awal. Oleh itu,
secara umumnya Durkheim menganggap fungsi pendidikan adalah untuk
mengekalkan masyarakat dengan menyediakan rangka normatif dan kognitif
masyarakat dalam diri invidu.
John Dewey,
seorang pakar pendidikan Amerika Syarikat mentakrifkan pendidikan
sebagai satu proses perkembangan individu. Menurut beliau, pendidikan
merupakan usaha mengatur ilmu pengetahuan untuk menambahkan lagi
pengetahuan semula jadi yang ada padanya, supaya dapat hidup dengan
lebih berguna dan selamat.
Hj. Abdul Malik
Karim Amrullah ataupun lebih di kenali sebagai Hamka iaitu salah seorang
tokoh pendidikan Islam yang paling berpengaruh di Indonesia. Beliau
mendefinisikan pendidikan sebagai suatu proses yang boleh membentuk
tingkah laku yang baik, sikap yang berani serta budi pekerti yang mulia
seperti sikap rendah diri, sabar, menghormati orang tua dan sebagainya.
Rabindranath
Tagore, salah seorang ahli falsafah dan penyair India yang
terkemukamenyatakan pendidikan sebagai suatu proses yang bertujuan untuk
melahirkan manusia yang berfikiran sempurna, berupaya mencapai segala
aspek kehidupan dengan penuh makna. Menurut beliau, pendidikan tidak
seharusnya hanya terikat dengan buku, tetapi harus dihubungkaitkan
dengan pengalaman kehidupan sebenar manusia.
Oleh itu,
pendidikan secara jelasnya boleh dilihat sebagai suatu proses berterusan
dalam usaha membentuk individu bagi memenuhi keperluan diri dan
masyarakatnya, berlaku samada secara formal ataupun non-formal. Ini
adalah kerana, setiap individu, terutamanya individu muslim, telah
ditetapkan secara jelas tujuan matlamat pendidikan tersebut.
iii) Definisi Pendidikan Seni
Pendidikan Seni
Di Dalam Sistem Pendidikan Formal Negara bermaksud program pendidikan
yang bersistem, terancang dan boleh diukur prestasinya bagi memenuhi
keperluan individu dan aspirasi negara. Ia merangkumi idea-idea yang
dicetuskan melalui lukisan, ukiran dan pelbagai kemahiran tangan yang
lain yang diadunkan daripada pengalaman murid dan apa yang telah
dipelajari.
Feldman ( 1996 )
memberikan pendefinisian pendidikan seni sebagai usaha yang melibatkan
pengajaran dan pembelajaran membuat dan memahami seni, di samping
mengetahui tentang dunia dan diri kita sendiri melalui seni. Seni yang
dimaksudkan di sini adalah meliputi apa jua cabang seni visual seperti
catan, arca, seni bina, reka bentuk industri, garafik komputer, serta
apa jua yang berkaitan dengan seni, baik yang berupa seni tampak
tradisional mahupun seni moden.
Pendidikan seni
merangkumi pelbagai kaedah dan teknik yang digunakan di dalam
penghasilan produk seni, mempelajari sejarah dan antropologi seni,
membezakan makna seni serta melihat nilai produk seni individu. Lantaran
itu, pendidiikan seni lebih menitik beratkan pemikiran, perbuatan dan
penilaian yang original di samping memberi kesempatan untuk individu itu
memperkembangkan idea semulajadinya secara teratur menerusi
peringkat-peringkat perkembangan yang artistik.
Kesimpulannya,
pendidikan seni merupakan suatu sistem pengajaran dan pembelajaran seni
tampak yang terancang dan mempunyai hala tuju serta matlamat yang jelas.
Pendidikan seni adalah suatu sistem pengajaran dan pembelajaran yang
bermatlamat melahirkan individu yang celik seni bagi diri dan
masyarakatnya
No comments:
Post a Comment