Kubisme merupakan aliran yang paling innovative, kretaif, dan berpengaruh besar terhadap dalam perkembangan aliran seni rupa di era abad 20an. Aliran kubisme adalah sebuah gerakan seni rupa moden pada awal abad ke-20 yang dipelopori oleh Picasso dan Braque. Prinsip dasar yang umum pada kubisme yaitu menggambarkan bentuk objek dengan cara memotong, pertindihan , penyederhanaan, transparansi, deformasi, menyusun dalam aneka bentuk. Gerakan ini dimulai pada media lukisan dan patung melalui pendekatannya masing-masing. Ciri dari aliran ini adalah mengaplikasikan bentuk-bentuk realisme kedalam bentuk geometri dengan pendekatan bentuk dan warna di atas kanvas yang diibaratkan sebagai media pecahan kaca. Istilah "Kubis" itu sendiri, tercetus berkat pengamatan beberapa pelukis iaitu Louis Vauxelles (kritikus Prancis) setelah melihat sebuah karya Braque di Salon des Independants, berpendapat bahawa bahawa karya Braque sebagai reduces everything to little cubes (menempatkan segala sesuatunya pada bentuk kubus-kubus kecil. Gil Blas menyebutkan lukisan Braque sebagai bizzarries cubiques (kubus ajaib). Sementara itu, Henri Matisse menyebutnya sebagai susunan petits cubes (kubus kecil). Maka untuk selanjutnya dipakai istilah kubisme untuk memberi ciri dari aliran seperti karya-karya tersebut sebagai aliran dalam seni visual.
Original Pablo Picasso Vallauris Linocut
Man with a Stick
Printed by Arnera, Vallauris
Paris 1963
Hand Signed in Pencil
Size: 25" x 29"
41" x 46" Framed
Lukisan Picasso "Gadis di Depan Cermin" merevolusionerkan perspektip penanganan seni modern. (Ukuran 64 x 51 1/4) cat minyak; koleksi Museum Seni, New York, hadiah Ny. Simon Guggenheim
Picasso
'Man with a Violin' 1912
Cat minyak aras kanvas
39.3 x 29.7
Pop Art
Istilah Pop Art dicipta oleh pengkritik Inggeris iaitu Lawrence Alloway untuk mencipta satu pergerakan ataupun kumpulan yang mengelarkan diri mereka sebagai "Independence Group" yang bergerak aktif pada tahun 1954-1955. (ENglish Pop Art). MAnakala di Amerika Syarikat, Pop Art lahir di tengah-tengah kesibukan kota d New York. Pada tahun 1959, Robert Rauschernberg dan Jasper Johns dianggap sebagai pelukis Pop Art yang pertama.
Pop Art dianggap sebagai reaksi kepada Abstrak Ekspressionisme apabila ia menggunakan imej bergambar serta teknik "hard-edge" dan fotografi. Pelukis-pelukis yang terkenal di Amerika Syarikat terdiri daripada JAsper John Dan Robert. Manakala pelukis Pop ARt yang terkenal di Amerika Syarikat terdiri daripada Richard Hamilton, David Hockney, Peter Blake dan Allen Jones.
Pelukis Pop Art yang begitu kreatif dan juga yang mempunyai kemahiran yang begitu bermutu tinggi di dalam penghasilan karya atau lukisan yang berkaitan dengan Pop Art di Malaysia terdiri daripada Ismail Zain, Redza Piyadasa, dan Ahmad Shukri Mohamad. Di antara hasil karya pelukis-pelukis Pop Art Malaysia ialah "Pemandangan Malaysia
Impressionisme bermula apabila timbulnya salah faham antara artis dan audien. Keadaan ini menimbulkan situasi luar biasa kepada audien tentang seni, keadaan ini berlaku berikutan perkembangan dan kemajuan berlaku dengan pesat. Masyarakat mula berkehendakkan kehidupan kepada yang lebih baik, mereka merasakan perlu memperolehi termasuklah apa yang dilalui oleh kelas atasan seperti pendidikan, hobi dan ’ arts ’.
Pemikiran tentang seni klasik perlu berubah, selepas tahun 1860 pengkarya mula memikirkan rakaman secara spontan berdasarkan apa yang dilihat. Rakaman lukisan mestilah jujur iaitu melalui kesan berus yang perlu dinampakkan dengan jelas. Photographic di dalamnya hendaklah ada nilai poetic dan jiwa. Ini adalah idea baru mengenai teori yang berkait dengan pengalaman mata. Mata menerima informasi yang hanya melalui warna. Ianya juga bukan sekadar menghasilkan landskap malahan menghasilkan sensasi daripada landskap tersebut. Impressionisme mula wujud apabila pengkritik seni iaitu M. Louis Leroy menulis dalam jurnal ’ Le Charivari tentang seni lukisan Claude Monet Impressionisme Sunrise 1872.Antara karya yang dapat diketahui ialah..
Pop Art dianggap sebagai reaksi kepada Abstrak Ekspressionisme apabila ia menggunakan imej bergambar serta teknik "hard-edge" dan fotografi. Pelukis-pelukis yang terkenal di Amerika Syarikat terdiri daripada JAsper John Dan Robert. Manakala pelukis Pop ARt yang terkenal di Amerika Syarikat terdiri daripada Richard Hamilton, David Hockney, Peter Blake dan Allen Jones.
Pelukis Pop Art yang begitu kreatif dan juga yang mempunyai kemahiran yang begitu bermutu tinggi di dalam penghasilan karya atau lukisan yang berkaitan dengan Pop Art di Malaysia terdiri daripada Ismail Zain, Redza Piyadasa, dan Ahmad Shukri Mohamad. Di antara hasil karya pelukis-pelukis Pop Art Malaysia ialah "Pemandangan Malaysia
"Pemandangan Malaysia Teragung"
Media campuran
228 x 177cm.
Andy Warhol
Campble Soup
Pameran Solo
Impressionisme
Pemikiran tentang seni klasik perlu berubah, selepas tahun 1860 pengkarya mula memikirkan rakaman secara spontan berdasarkan apa yang dilihat. Rakaman lukisan mestilah jujur iaitu melalui kesan berus yang perlu dinampakkan dengan jelas. Photographic di dalamnya hendaklah ada nilai poetic dan jiwa. Ini adalah idea baru mengenai teori yang berkait dengan pengalaman mata. Mata menerima informasi yang hanya melalui warna. Ianya juga bukan sekadar menghasilkan landskap malahan menghasilkan sensasi daripada landskap tersebut. Impressionisme mula wujud apabila pengkritik seni iaitu M. Louis Leroy menulis dalam jurnal ’ Le Charivari tentang seni lukisan Claude Monet Impressionisme Sunrise 1872.Antara karya yang dapat diketahui ialah..
Oil On Canva
98 x 130cm(39x51 in)
Date : 1867
Metropolitan Muzium, New YOrk
Bather with a Griffon by renior ;
Oil on canvas ;
184 x 115cm ( 72 x 45in ) ;
Bathers at La grenouillere by Monet
Oil on canvas 73 x 92 cm ( 29 x 36 in )
National Galerry London
National Galerry London
1869
"Charing Cross Bridge, London"
(1905)
Zaman Fauvisme membawa makna “Binatang buas’
Para pengkritik seni melihat bagaimana karya pada zaman ini dihasilkan dengan menggunakan warna panas dan diubah-ubah mengikut kreativiti sendiri dan tidak lagi meniru warna sebenar. Selain itu, pengkritik juga menilai karya pada zaman ii melalui sapuan berus yang dilakukan oleh pelukis yang kebanyakan mereka melukis dengan sapuan berus yang kasar. Pergerakan ini bermula pada tahun 1905 di mana beberapa orang pelukis yang diketuai oleh Henri Matisse berkumpul dan menghasilkan karya dengan mengecat dengan warna yang terang, bersemangat, ringkas dan mempunyai komposisi yang dekoratif. Beberapa kumpulan telah mengambil bahagian di dalam pergerakan fauvisme.termasuk Studio Gustave Oreou, Akedemi Carriera (Marquet, Meuguin dan Ilatisse Camion) dan Studio Chatou (The Rain, Vlaminck).
Henri Matisse
1906
Woman with a Hat by Henri Matisse, 1905
Henri Matisse
1906
"Charing Cross Bridge, London"
(1905)
Neo Klassik
’Neo’ bermaksud ’baru, menghidup semula, ,memberi nafas baru, modenasi dan diperbaharui’. ’Klasik’ bermaksud sesuatu yang tiggi nilainya, terpuji, terkenal kerana di dalamnya mempunyai sejarah dan seni’. ’Neo-Klasik’ bermaksud menghidupkan semula kesenian zaman klasik. Selain itu, neo-klasik juga bermaksud ’dihidupkan kembali supaya konsisten, pengetahuan serta pemikiran terbuka kepada masyarakat umum- A revolution of mind.
’Neo’ bermaksud ’baru, menghidup semula, ,memberi nafas baru, modenasi dan diperbaharui’. ’Klasik’ bermaksud sesuatu yang tiggi nilainya, terpuji, terkenal kerana di dalamnya mempunyai sejarah dan seni’. ’Neo-Klasik’ bermaksud menghidupkan semula kesenian zaman klasik. Selain itu, neo-klasik juga bermaksud ’dihidupkan kembali supaya konsisten, pengetahuan serta pemikiran terbuka kepada masyarakat umum- A revolution of mind.
’The Death of Socrates’
Dihasilkan Sekitar tahun 1784-5
Cat minyak
Dihasilkan Sekitar tahun 1784-5
Cat minyak
14x11 ka. (4.27 x 3.35 m )
Louvre, Paris.
Louvre, Paris.
No comments:
Post a Comment